{{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceText' | translate}} {{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceButton' | translate}}

Vi forstår hvor frustrerende forsinkelser kan være. Vi skal gjøre vårt beste for å holde deg oppdatert om flyvningen din og hjelpe deg på følgende måte.

Slik hjelper vi deg

  • Dersom flyet ditt er forsinket, kan du sjekke "Er flyet i rute"-siden vår for oppdateringer.

    Oppdateringer på SMS

    Vi skal også gjøre vårt beste for å sende deg regelmessige oppdateringer på SMS og gjennom appen vår. Dersom du oppga mobilnummeret ditt da du bestilte, mottar du SMS-oppdateringer automatisk. Du kan registrere mobilnummeret ditt ved å gå til siden "Er flyet i rute?" og klikke på lenken "Detaljer" ved flyvningen din (tidligst to dager før avreise).

    Møt opp på flyplassen i tide

    Selv om du blir opplyst om forsinkelsen før du ankommer flyplassen, ber vi deg om å sjekke inn i tide (til opprinnelig avgangstid), med mindre du får beskjed om noe annet. Det hender at forsinkelsen er kortere enn forventet, og vi vil nødig at du skal komme for sent til flyet.

  • Det kan hende du har rett til mat og drikke og to telefonsamtaler (eller andre kommunikasjonsmuligheter, f.eks. e-post osv.) mens du venter på flyet, dersom det er forsinket i:

    • to timer eller mer på flyvninger på 1500 km eller mindre, eller
    • tre timer eller mer på flyvninger innen Europa på mer enn 1500 km, og alle andre flyvninger mellom 1500 og 3500 km, eller
    • fire timer på flyvninger på 3500 km eller mer.

    Våre kundebehandlere deler ut matkuponger som du kan bruke til å kjøpe mat og drikke mens du venter på at flyet skal gå. Dersom det nærmer seg avgang, kan det hende vi ikke deler ut matkuponger, hvis det kan føre til at du kommer for sent til flyet.

    Dersom du kjøper egen mat og drikke mens du venter, må du huske å holde prisen innenfor rimelighetens grenser (alkohol dekkes ikke) og ta vare på de originale, spesifiserte kvitteringene.

  • Dersom flyet ditt er forsinket over natten, og du velger å reise neste dag, har du krav på:

      • Overnatting (dersom det er urimelig å forvente at du skal dra hjem)
      • Transport til og fra flyplassen og overnattingssted

    Dersom du ordner dette selv, ber vi om at du velger en rimelig overnatting og den billigste transportmetoden som er tilgjengelig (f. eks. flytog eller buss). Husk å ta vare på originale, spesifiserte kvitteringer som skal innleveres sammen med kravet.

  • Hvis du har bestilt en videreforbindelse med oss (under ett og samme reservasjonsnummer) og kommer for sent til flyet fordi det første flyet ditt er kansellert eller forsinket, skal vi sørge for at du får billett på vårt neste tilgjengelige fly til det endelige reisemålet ditt. Du har også krav på mat og overnatting, dersom det er nødvendig.

    Har du bestilt to flyvninger med oss, som ikke er del av den samme bestillingen?

    Hvis du har minst 120 minutter på deg mellom ankomst og neste avgang, og du kommer for sent på grunn av noe vi er ansvarlige for, skal vi gjøre vårt beste for å skaffe deg billett på neste tilgjengelige flyvning.

    Videreforbindelser med andre selskaper eller andre transportmiddel

    Vi er normalt ikke ansvarlige for videreforbindelser med andre flyselskaper eller andre transportmidler. Unntaket er om vi er erstatningsansvarlige for at passasjerer kommer for sent til den korresponderende flyvningen. Dette er i samsvar med våre Generelle vilkår for befordring.

  • Hvis du ikke lenger vil ta flyet denne dagen, har du to valgalternativer, alt etter hvor lang forsinkelsen er.

    1. Forsinkelser på to timer eller mer – gratis bestilling av ny billett
      Dersom flyet ditt er forsinket i mer enn to timer, og du ikke ønsker å vente på flyet lenger, kan du velge å endre bestillingen til et senere fly til samme reisemål (inkludert videre reise og returbilletter med oss), hvis det er ledige seter.

      Endre bestilling på nett

    2. Forsinkelser på fem timer eller mer – refusjon
      Dersom du ikke lenger ønsker å reise, kan du kansellere bestillingen og be om å få pengene tilbake for den ubrukte billetten, inkludert på videre flyvninger og returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss).

      Søk om å få refundert den ubrukte billetten på nett
  • Du kan sende inn krav om refusjon av utgifter eller kompensasjon på nett.

    Pass på å legge ved de spesifiserte kvitteringene på utgiftene du ønsker å be om refusjon for, og oppbevar originalene på et trygt sted.

    Reiste du ikke?

    Dersom flyet ditt var forsinket i fem timer eller mer, og du valgte ikke å reise, kan du søke om refusjon av den ubrukte billetten på nett.

  • Når flyet ditt er forsinket, har du krav på assistanse i henhold til EU-forordning (EF) 261/2004, som er et felles reglement alle europeiske flyselskaper følger. Du har kun rett til erstatning dersom flyet ditt er forsinket i tre timer eller mer på grunn av omstendigheter som ligger innenfor vår kontroll.

    Finn ut mer om dine rettigheter som passasjer.

    Lange forsinkelser ute på rullebanen – på flyvninger fra USA

    Dersom det oppstår en langvarig forsinkelse på en rullebane i USA, vil vi hjelpe deg i henhold til vår Tarmac Delay Plan.

This site requires web browser cookies to be turned on!

{{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceText' | translate}}

{{'FrontPageDesktopVersionOnMobileDeviceText' | translate}}