Vi gjør det vi kan for at du skal få bagasjen tilbake så fort som mulig.
Meld fra om forsinkelsen på flyplassen med en gang
- Dersom bagasjen din ikke kommer med samme fly som deg, må du straks melde fra til våre representanter på flyplassen.
- Du får da en Property Irregularity Report (PIR) med et unikt referansenummer (f.eks. OSLDY12345). Dette må du ta godt vare på.
- Du kan bruke referansenummeret som står på Property Irregularity Report til å spore den forsinkede bagasjen på nett
- Når vi finner bagasjen din, tar vi kontakt for å avtale levering.
De første fem dagene er det våre representanter på flyplassen som koordinerer letingen etter bagasjen din. Du kan ta kontakt med dem for å finne ut mer – kontaktinformasjonen står på Property Irregularity Report.
Etter fem dager tar bagasjeavdelingen vår over letingen.
Erstatte nødvendige ting
Hvis du må kjøpe toalettsaker eller andre nødvendige ting du hadde i den innsjekkede bagasjen, eller leie viktig utstyr fordi ditt er forsinket, kan du be om å få tilbakebetalt kostnadene innen rimelighetens grenser.
- Du må ta vare på originale kvitteringer og Property Irregularity Report, for de må forevises hvis du vil ha pengene tilbake.
- Du må kreve erstatning innen 21 dager etter at du har fått bagasjen tilbake.
Hvis bagasjen din er forsinket på hjemveien, regner vi med at du har tilgang til det du trenger. I slike tilfeller er det ikke vanlig at vi eller forsikringsselskapet ditt dekker kostnader for nødvendige innkjøp.
Hvis vi ikke har funnet bagasjen din etter 21 dager, kan du søke erstatning for tapt bagasje.
Så snart du har ordnet papirene, kan du søke om erstatning.
Har du reiseforsikring?
Det kan lønne seg å sjekke hva reiseforsikringen dekker først, dersom bagasjen din forsvinner eller er forsinket. Vårt ansvar er begrenset av internasjonale regelverk i likhet med alle andre internasjonale flyselskaper.