{{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceText' | translate}} {{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceButton' | translate}}

Flyene våre


Norwegian har en av de yngste og grønneste flåtene i verden. Høy drivstoffeffektivitet på våre nye fly er både gunstig for miljøet, og for lommeboka.

Norwegian har en flåte bestående av nesten 150 fly. På kortdistanseflyvningene bruker vi Boeing 737-800, og på langdistanseflyvningene bruker vi Boeing 737 MAX og 787 Dreamliner. Med en gjennomsnittsalder på bare 3,6 år har vi en av de yngste og grønneste flåtene i verden. Nye fly er vinn-vinn for passasjerenes komfort, prisene, miljøet og for selskapets kost. I 2015 ble Norwegian kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Vi har rundt 250 fly i bestilling og vil i løpet av de neste årene få levert flytypene Boeing 737-800, Boeing 787 Dreamliner, Boeing 737 MAX 8, Airbus A320neo og Airbus 321 Long Range.

Boeing 787 Dreamliner

Norwegian sin Boeing 787 Dreamliner
787 Dreamliner er fremtidens fly med god passasjerkomfort, lave driftskostnader og reduserte utslipp.

Dreamlineren er et av de mest miljøvennlige flyene som finnes med 20 prosent lavere utslipp enn andre, sammenlignbare fly.

787 Dreamliner har også flere nyvinninger som kommer passasjerene til gode, slik som større vinduer og en stillere kabin. I vanlige fly tilsvarer kabintrykket en høyde på 2400 meter. I en 787 Dreamliner tilsvarer kabintrykket en høyde på 1800 meter. Dette reduserer symptomer på «jetlag», som for eksempel hodepine og muskelsmerter.

Fakta om Norwegians Dreamliner-fly

  • Norwegian har per i dag 20 Boeing 787 Dreamlinere. Vi har enda flere Dreamlinere i bestilling og vi leter etter enda flere!
  • 787-8 har 291 seter (32 i Premium-kabinen og 259 i Economy-kabinen), mens 787-9 har 344 seter (35 i Premium-kabinen og 309 i Economy-kabinen)
  • Minimum to piloter og åtte besetningsmedlemmer. For lengre flyvninger maksimum fire piloter og 12 besetningsmedlemmer.
  • To Rolls-Royce Trent 1000 motorer
  • Maksimal startvekt: 227 930 kg (787-8) 252 650 kg (787-9)
  • Lengde: 57 m (787-8) 63 m (787-9)
  • Høyde: 17 m
  • Vingespenn: 60,17 m
  • Skyvekraft: 67 000 pund per motor (787-8) 74 000 pund per motor (787-9)
  • Marsjfart: 913 km/t

Se vårt Dreamliner-showroom

Boeing 737-800

Norwegian sin Boeing 737-800

Boeing 737-800-flyene brukes på alle rutene i kortdistansenettverket vårt. På Boeing 737-800 har passasjerene god benplass, og de fleste flyene er innredet med Boeing Sky Interior og har gratis WiFi om bord. 

Fakta om Norwegians Boeing 737-800-fly

  • 117 fly
  • 186/189 seter
  • To piloter og fire besetningsmedlemmer.
  • To CFM 56-7B26-motorer
  • Maksimal startvekt: 78 999 kg
  • Lengde: 39,5 m
  • Høyde: 12,5 m
  • Vingespenn: 35,8 m
  • Skyvekraft: 26 400 pund per motor
  • Marsjfart: 858 km/t

Boeing 737 MAX 8

Norwegian's Boeing 737 MAX 8
Norwegians splitter nye Boeing 737 MAX 8

Norwegian har en ordre på 100 Boeing 737 MAX. Norwegians aller første Boeing 737 MAX-fly ble levert i juni 2017. Denne flytypen er enda mer drivstoffeffektiv – hele 20 prosent – enn Boeing 737-800-flyene som brukes i Norwegians kortdistansenettverk. I tillegg har Boeing 737 MAX 8 lengre rekkevidde, noe som åpner opp for ruter eksempelvis mellom Skandinavia og USA og andre interkontinentale ruter. Kabinen, som er opptil 40 prosent stillere enn andre flykabiner, er innredet med Sky Interior, med blant annet stemningsbelysning og en romsligere følelse.

Fakta om Norwegians Boeing 737 MAX-fly

 

  • Seks fly 
  • Advanced technology winglets
  • CFM International LEAP-1B motorer
  • 189 seter
  • To piloter and kabinansatte
  • Lengde: 39.5m
  • Høyde: 12.3m
  • Vingespenn: 35.9m
  • Cruise speed: Mach 0.79

 



This site requires web browser cookies to be turned on!

{{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceText' | translate}}

{{'FrontPageDesktopVersionOnMobileDeviceText' | translate}}