Du bruker nå tilgjengelighetsmodus. Slå av tilgjengelighetsmodus.

 

Vår historie

Historien om Norwegian begynte da vi ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Kjerneverdiene våre har vært de samme siden starten – å tilby rimelige flybilletter til alle og å la folk reise på en smartere måte med mer valgfrihet på reisen.

Norwegian vokste raskt over store deler av kloden, først med våre kortdistanseruter i Europa og senere med de lange, interkontinentale rutene til USA, Asia og Sør-Amerika.

I 2018 endret selskapet strategi fra vekst til lønnsomhet som et svar på kundeetterspørsel og globale trender i luftfarten. Denne nye strategien innebar blant annet et fokus på kjernedestinasjoner og en slanking av flyflåten.

Den raske spredningen av koronaviruset i begynnelsen av 2020 fremskyndet prosessen og gjorde at selskapet kunne reposisjonere seg finansielt, med fokus på å gjøre «Nye Norwegian» mer robust og i stand til raskere å kunne omstille seg endringer i markedet. Det ga oss også en mulighet til å se nærmere på vårt tilbud til kundene, med sikte på å tilby en mer tilpasset kundereise, med økt digitalisering og flere valgmuligheter.

I dag er vi stolte over å være med på å eksportere vår nordiske kultur og våre verdier over hele verden.

Nye Norwegian betyr fortsatt god service og fornuftige priser

Rutenettverket vårt er basert rundt et knippe viktige byer og hovedflyplasser, både på våre korte og lange ruter.
Vi undersøker hele tiden nye muligheter for å gi kundene våre større valgfrihet og mer fleksibilitet, sånn at alle kan reise til en pris og med et servicenivå som passer deres behov.

Vi vil fortsette å bygge opp om arbeidsplasser, turisme og lokaløkonomien på våre destinasjoner ved å levere viktige flyforbindelser som kommer det lokale næringslivet til gode.

Norden vil fortsatt være en hjørnestein, også i Nye Norwegians strategi.

Med bærekraft i sentrum

Vi har en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamlinere for langdistanserutene våre og Boeing 737 for kortdistanserutene.

Flyreiser bringer folk sammen og utgjør en stor verdi for samfunnet. Men å fly får også følger for miljøet og klimaet. Norwegian flyr med en av de nyeste flåtene i hele luftfartsindustrien. Lavkostmodellen vår reduserer drivstoff- og ressursforbruk – og bidrar dermed til både lavere billettpriser og lavere karbonutslipp.

Lettere materialer og mer effektive motorer reduserer drivstofforbruket og karbonutslippene. De siste ti årene har vi investert milliarder i nye fly som har gjort at karbonutslippene er blitt redusert med 33 prosent – og vi er 33 prosent mer effektive enn bransjegjennomsnittet på transatlantiske flygninger.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050. Vi kompenserer over 40 prosent av våre totale CO2-utslipp gjennom EUs kvotehandelssystem (ETS). I 2019 lanserte vi et program sammen med vår partner CHOOOSE hvor våre kunder frivillig kan kompensere for sitt personlige karbonavtrykk når de flyr med oss.

Vi benytter oppgradert værteknologi fra AVTECH som gir våre piloter muligheten til å velge best mulig rute og høyde slik at drivstofforbruket blir lavere. Slik sparer vi klimaet for ytterligere 10.000-15.000 tonn CO2 i året.

Norwegian innførte verktøyet og applikasjonen SkyBreathe i 2019. Appen hjelper pilotene med ytterligere å redusere drivstofforbruk og utslipp. SkyBreathe utnytter stordata-algoritmer fra det EU-støttede Clean Sky Project, og takket være dette verktøyet reduserer vi våre utslipp med ytterligere 140.000 tonn i året.

Vi sikter mot å bli det det mest karbon- og ressurseffektive flyselskapet i verden ved å innføre ny teknologi når den blir kommersielt tilgjengelig.

Vi fortsetter å vinne «best i klassen»-priser

Norwegian har vunnet en rekke kundepriser over hele verden. Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA.

Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.
Når du velger Norwegian, kan du være trygg på at du reiser med et «best i klassen»-flyselskap som er anerkjent av både kunder og andre aktører i bransjen.

En service og et produkt tilrettelagt for kunden

Kundene våre ønsker god verdi for pengene, valgfrihet og fleksibilitet. Vi har utviklet våre produktløsninger og vår service for å kunne tilby lave priser, samtidig som vi oppretteholder en høy standard. Passasjerer kan velge den billettypen som passer deres behov best og legge til andre produkter som bagasje og setevalg dersom de ønsker det.

På våre europeiske ruter er våre moderne og romslige flykabiner utstyrt med gratis WiFi som gjør det mulig å være på nett fra du går på flyet til du forlater det.

På de lengre rutene har våre Boeing 787 Dreamlinere kabiner hvor luften og lufttrykket om bord gjør at du ankommer din destinasjon mer opplagt og med mindre jetlag. De fleste av våre Dreamlinere har også gratis WiFi om bord, så det har aldri vært enklere å være koblet på nett. Underholdningssystemet i stolryggen foran gir deg også gratis tilgang til de siste filmene og seriene.

Premium-kabinene på våre interkontinentale ruter gir deg muligheten til å nyte en premium flyreise uten å betale premium-priser. De større setene gir våre kunder muligheten til å lene seg tilbake og nyte flyturen. I tillegg er et måltid og drikke inkludert i prisen for Premium-kunder.

Våre Boeing 787 Dreamlinere og 737-fly er utstyrt med siste teknologi innen luftsirkulasjon. Systemene sikrer en konstant blanding av luft utenfra og HEPA-filtrert luft som strømmer fra toppen av kabinen og ned til gulvet – og ikke fra foran og bakover i flyet.

Luftsystemet minimerer risikoen for at smitte sprer seg i kabinen og sikrer kundene våre en behagelig og trygg reise.

Visste du dette?

  • Mange kaller flyene våre for «red nose» fordi flynesen er rød
  • Halefinnene på flyene våre prydes av helter som har utfordret samfunnsnormer og inspirert andre
  • Vi lærte Norges flypassasjerer å bestille billetter på nett
  • Norwegian er det største ikke-amerikanske flyselskapet som flyr transatlantiske ruter mellom Europa og New York
  • Norwegian har to ganger blitt kåret til det mest drivstoffeffektive flyselskapet på transatlantiske ruter
  • Takket være den unge flåten vår, har vi redusert utslippene per passasjer med 30 prosent siden 2008

Les mer om vår historie:

Flyene våre

Norwegian har en av de yngste og mest drivstoffeffektive flåtene i verden. Ikke bare er det gunstig for miljøet – det gir deg billigere billetter også!

Priser og utmerkelser

Vi har vunnet mange priser, noe som tyder på at passasjerene våre setter pris på miljøvennlige fly av høy kvalitet, lave priser og spennende reisemål.

År for år

Vi ble stiftet i 1993, men begynte først å operere som et lavprisselskap med Boeing 737-fly i 2002. I dag er vi et av verdens største lavprisselskap. Her er historien vår.

Halehelter

På halefinnene til flyene våre finner du helter som har sprengt grenser, utfordret normer og inspirert andre.

Flydrift

Norwegian har fem driftstillatelser (Air Operator’s Certificates, AOC). Sikkerhet har høyeste prioritet i selskapet.

Visjon og verdier

Norwegian vil at alle skal ha råd til å fly. Dette gjenspeiles i våre visjoner, verdier, driftsprioriteringer og mål.