Om Norwegian

Historien om Norwegian begynte da vi ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Kjerneverdiene våre har vært de samme siden starten – å tilby rimelige flybilletter til alle og å la folk reise på en smartere måte med mer valgfrihet på reisen.

Norwegian vokste raskt over store deler av kloden, først med våre kortdistanseruter i Europa og senere med de lange, interkontinentale rutene til USA, Asia og Sør-Amerika.

I 2018 endret selskapet strategi fra vekst til lønnsomhet som et svar på kundeetterspørsel og globale trender i luftfarten. Denne nye strategien innebar blant annet et fokus på kjernedestinasjoner og en slanking av flyflåten.

Den raske spredningen av koronaviruset i 2020 og 2021 fremskyndet prosessen. I januar 2021 kunngjorde selskapet en forenklet selskapsstruktur med fokus på kortdistanseflygninger på ruter i Norge, Norden og ut til viktige destinasjoner i Europa.

Nye Norwegian betyr fortsatt god service og fornuftige priser

Rutenettverket vårt er basert rundt et bredt utvalg av ruter innenriks i Norge, i Norden og ut til viktige destinasjoner i Europa.

Vi undersøker hele tiden nye muligheter for å gi kundene våre større valgfrihet og mer fleksibilitet, sånn at alle kan reise til en pris og med et servicenivå som passer deres behov.

Vi vil fortsette å bygge opp om arbeidsplasser, turisme og lokaløkonomien på våre destinasjoner ved å levere viktige flyforbindelser som kommer det lokale næringslivet til gode.

Norden vil utgjøre en hjørnestein i Nye Norwegians strategi.

Med bærekraft i sentrum

Vi har en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 737-fly som betjener hele kortdistansenettverket vårt.

Flyreiser bringer folk sammen og utgjør en stor verdi for samfunnet. Men å fly får også følger for miljøet og klimaet. Norwegian flyr smart, med en av de nyeste flåtene i hele luftfartsindustrien. Lavkostmodellen vår reduserer drivstoff- og ressursforbruk – og bidrar dermed til både lavere billettpriser og lavere karbonutslipp.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050. Vi kompenserer over 40 prosent av våre totale CO2-utslipp gjennom EUs kvotehandelssystem (ETS). I 2019 lanserte vi et program sammen med vår partner CHOOOSE hvor våre kunder frivillig kan kompensere for sitt personlige karbonavtrykk når de flyr med oss.

Vi benytter oppgradert værteknologi fra AVTECH som gir våre piloter muligheten til å velge best mulig rute og høyde slik at drivstofforbruket blir lavere og CO2-utslippene reduseres.

Norwegian innførte verktøyet og applikasjonen SkyBreathe i 2019. Appen hjelper pilotene med ytterligere å redusere drivstofforbruk og utslipp. SkyBreathe utnytter stordata-algoritmer fra det EU-støttede Clean Sky Project.

Vi sikter mot å bli det det mest karbon- og ressurseffektive flyselskapet i verden ved å innføre ny teknologi når den blir kommersielt tilgjengelig.

Vi fortsetter å vinne «best i klassen»-priser

Norwegian har vunnet en rekke kundepriser over hele verden. Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og i tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA.

Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

Når du velger Norwegian, kan du være trygg på at du reiser med et «best i klassen»-flyselskap som er anerkjent av både kunder og andre aktører i bransjen.

En service og et produkt tilrettelagt for kunden

Kundene våre ønsker god verdi for pengene, valgfrihet og fleksibilitet. Vi har utviklet våre produktløsninger og vår service for å kunne tilby lave priser, samtidig som vi oppretteholder en høy standard. Passasjerer kan velge den billettypen som passer deres behov best og legge til andre produkter som bagasje og setevalg dersom de ønsker det.

Flyene våre har moderne og romslige kabiner utstyrt med gratis WiFi som gjør det mulig å være på nett fra du går på flyet til du forlater det.

Visste du dette?

  • Mange kaller flyene våre for «red nose» fordi flynesen er rød
  • Halefinnene på flyene våre prydes av helter som har utfordret samfunnsnormer og inspirert andre
  • Vi lærte Norges flypassasjerer å bestille billetter på nett
  • I 2021 ble vi rangert som Norges mest bærekraftige merkevare innen luftfart. Kåringen ble gjort gjennom Europas største merkevarestudie på bærekraft, "Sustainable Brand Index"

Les mer om vår historie:

Flyene våre

Norwegian har en av de yngste og mest drivstoffeffektive flåtene i verden. Ikke bare er det gunstig for miljøet – det gir deg billigere billetter også!

Priser og utmerkelser

Vi har vunnet mange priser, noe som tyder på at passasjerene våre setter pris på miljøvennlige fly av høy kvalitet, lave priser og spennende reisemål.

År for år

Vi ble stiftet i 1993, men begynte først å operere som et lavprisselskap med Boeing 737-fly i 2002. Siden den gang har vårt fokus vært å tilby smarte reiser til lave priser.

Halehelter

På halefinnene til flyene våre finner du helter som har sprengt grenser, utfordret normer og inspirert andre.

Flydrift

Norwegian har fem driftstillatelser (Air Operator’s Certificates, AOC). Sikkerhet har høyeste prioritet i selskapet.

Visjon og verdier

Norwegian vil at alle skal ha råd til å fly. Dette gjenspeiles i våre visjoner, verdier, driftsprioriteringer og mål.