Du bruker nå tilgjengelighetsmodus. Slå av tilgjengelighetsmodus.

Våre Miljøtiltak

 

Norwegian jobber aktivt med å redusere utslippene i norsk luftfart, og støtter en bærekraftig miljøpolitikk. Det viktigste et flyselskap kan bidra med for å redusere utslipp, er å investere i nye fly.

I 2017 tok Norwegian leveranse av 17 Boeing 737-800-fly, ni Boeing 787-9 Dreamliner-fly og seks Boeing 737 MAX-fly. Selskapet faset også ut fire Boeing 737-800-fly. Flåtefornyelsen i 2017 bidro til ytterligere reduksjon av utslipp per passasjer. Konsernet brukte 1,5 millioner tonn Jet A-1-brensel, noe som tilsvarer 72,9 gram CO2 per passasjer per kilometer. Dette er en reduksjon på 1,2 prosent fra året før. Norwegians flåte har en gjennomsnittsalder på 3,7 år, og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Takket være den unge flåten, har selskapet redusert utslippene per passasjer med 30 prosent siden 2008. Norwegian bruker drivstoffeffektive 787 Dreamlinere og Boeing 737 MAX på sine interkontinentale ruter.

Norwegian skal ta leveranse av flere nye, drivstoffeffektive fly de kommende årene og vil derfor fortsette å være et av de mest miljøvennlige flyselskapene i verden.

I september 2018 utnevnte det internasjonale miljøinstituttet The International Council on Clean Transportation (ICCT) Norwegian til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter:

SEPTEMBER 2018: ICCT sin liste over de mest drivstoffeffektive flyselskapene på transatlantiske ruter. ICCT har analysert drivstoffbruket til de 20 største flyselskapene som flyr mellom Europa og USA. Resultatet viser at Norwegian har et drivstoffbruk på 44 passasjerkilometer per liter, noe som er 33 prosent mer drivstoffeffektivt enn bransjegjennomsnittet.

ICCT har gjennomført denne analysen to ganger, i 2014 og 2017. Begge gangene ble Norwegian utnevnt til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter.

- De siste årene har det vært en fremvekst av lavprisselskaper med unge flyflåter på transatlantiske ruter, men Norwegian er fortsatt det mest drivstoffeffektive flyselskapet, sier Brandon Graver, ansvarlig for ICCT-studien.

OM ICCT: ICCT er en miljøorganisasjon som driver vitenskapelig analyser og undersøkelser av miljøpåvirkning i forskjellige bransjer. Det var ICCT som stod bak undersøkelsen som avslørte Volkswagens utslippsskandale i 2015.

Last ned hele rapporten.

 

Andre viktige miljøtiltak:

  • Norwegian tilbyr flere direkteflygninger enn mange andre, mer tradisjonelle flyselskaper og styrer unna de store knutepunktene. Resultatet er betydelig utslippsreduksjon ved hjelp av færre drivstoffintensive landinger og avganger. «Grønne» innflygninger (Continuous Descent Approaches (CDAs) reduserer de samlede utslippene i løpet av flygningens siste fase.

  • Norwegian har inngått et samarbeid med AVTECH Sweden som gir Norwegianpiloter nøyaktig vind- og temperaturinformasjon om ruten de skal fly. Når data blir overført til flyets systemer, kan flyruten justeres og optimaliseres, noe som reduser drivstofforbruket ytterligere.

  • Vår nye flyflåte reduserer støy, noe som bedrer forholdene for de som bor i nær omkrets til flyplasser.

  • Norwegians flyflåte er en av de yngste i verden med en gjennomsnittsalder på 3,7 år. Materialene som brukes for å bygge nye fly er moderne og lettere enn eldre fly, noe som reduserer vekt og dermed også utslipp.

  • Bruk av winglets, en forlengelse av vingetuppen på våre Boeing 737-800 og Boeing 737 MAX 8 som reduserer luftmotstanden. Designet krever mindre motorkraft og reduserer dermed drivstofforbruket.

  • Norwegian benytter en spesiell motor- og flyvask som reduserer karbonutslippet med rundt 16,000 tonn per år.

  • Norwegian lanserte høsten 2017 et nytt miljøinitiativ, «Plant for the Future». I samarbeid med organisasjonen Global Climate Institute har Norwegian plantet tusenvis av trær i England og Spania, ett tre for hver av Norwegians medarbeidere globalt. Norwegian vil fortsette å plante trær i andre deler av verden: 

This site requires web browser cookies to be turned on!

Du bruker nå tilgjengelighetsmodus.

Du bruker nå desktop versonen på en mobil enhet.