Du bruker nå tilgjengelighetsmodus. Slå av tilgjengelighetsmodus.

Vår reorganiseringsplan


(Sist oppdatert: Torsdag 18 Februar 08:01 CET)

For å sikre Norwegians fremtid for våre kunder, ansatte og investorer, har vi besluttet å iverksette en reorganiseringsprosess for deler av selskapet.

Norwegian fortsetter å fly det nåværende ruteprogrammet, og eksisterende fremtidige bookinger er ikke berørt av dette. Vi ser frem til å være fullt og helt på vingene igjen når etterspørselen vender tilbake.

Denne prosessen er et nytt steg for å sikre at vi kommer oss igjennom den globale krisen vi står ovenfor, og målet er at vi kommer igjennom dette som et finansielt sterkere og mer robust flyselskap.

Notice from Examiner of Norwegian Airline Shuttle ASA (In examinership)


(18 February 2020)
 The Examiner will be proposing a scheme of arrangement to restructure and address the outstanding liabilities of Norwegian, including any liability of Norwegian in respect of refunds to customers for cancelled flights.
If you believe you are a customer who is due a refund for a cancelled flight please email [email protected] with your name, address, contact email address and details of the basis of your claim for a refund by Friday 26 February 2021.The Examiner may subsequently be in touch with you for the purpose of including you in a meeting of creditors that is to be convened to consider the proposed restructuring. The convening of the said creditors meeting will also be subject to formal announcement by the Norwegian.

Download this message in other languages:
Cestina.pdf
Dansk.pdf
Deutsche.pdf
English.pdf
Español.pdf
Français.pdf
Italiano.pdf
Nederland.pdf
Norsk.pdf
Polski.pdf
Português.pdf
Suomalainen.pdf
Svenska.pdf

Denne prosessen kommer ikke til å påvirke vår nåværende operasjon, men vi kommer til å fortsette å fly vårt ruteprogram redusert på grunn av COVID-19 som tidligere annonsert. 

Ingen har kunnet forutse hvordan pandemien har utviklet seg eller hvordan den har påvirket luftfarten. Covid-19 har sendt Norwegian inn i en dyp krise, og i november i fjor gikk selskapet inn i rekonstruksjonsprosesser i Norge og i Irland. Disse prosessene medfører en rekke begrensninger på det rettslige handlingsrommet til Norwegian.

Derfor informerer vi om noen midlertidige endringer i vårt lojalitetsprogram, Norwegian Reward..

Pause av fordelene i Reward-programmet under rekonstruksjon 

Norwegian Reward sine tjenester til Norwegian vil bli satt på pause mens Norwegian gjennomgår en rekonstruksjon. Reward- medlemsskapet ditt vil fremdeles være aktivt, men i pausen vil det ikke være mulig for Reward-medlemmer å opptjene eller bruke CashPoints eller Rewards når man bestiller reiser med Norwegian (flybilletter, ekstra bagasje osv.). Du vil fremdeles ha mulighet til å tjene CashPoints med våre andre Reward-partnere. 

Etter pausen blir det en mulig begrensing på bruk av CashPoints 

Når pausen er over vil du igjen kunne tjene og benytte CashPoints og Rewards på Norwegian sine produkter og tjenester, men vi reserverer oss retten til å begrense bruk av CashPoints som betaling inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.  

Forlengelse av varighet på CashPoints og Rewards  

Vi forstår at disse endringene, i tillegg til den pågående pandemien og myndighetenes reiserestriksjoner, ikke gjør det mulig å tjene og bruke CashPoints og Rewards som normalt. Derfor vil vi gi alle våre medlemmer muligheten til å utvide varigheten på alle CashPoints som utløper 31. desember 2021 med ett år. Det vil komme mer informasjon om dette.  

Gyldigheten på opptjente Rewards har vært fryst siden i fjor, samtidig som antall flyvninger man trenger for å kvalifisere for Rewards er nedjustert, og dette vil fortsette videre.  

Norwegian Reward er et transparent lojalitetsprogram, noe det skal fortsette å være. Vi kommer ikke til å devaluere CashPoints (ett CashPoint tilsvarer fremdeles én krone), og vårt mål er å gjenåpne Reward så fort virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.  

Vi forstår at dette kan være frustrerende for medlemmene våre som gjerne vil benytte seg av Reward-programmet, og vi beklager ulempene dette medfører.  

Vi kommer til å oppdatere våre medlemsvilkår med alle endringer

Rekonstruksjonsprosessen Norwegian nå er inne i medfører en rekke begrensninger på det rettslige handlingsrommet til Norwegian.Mengden refusjonskrav som har kommet inn siden mars 2020 har vært enorm og vi har hele tiden gjort alt vi kan for å refundere våre kunder så raskt som mulig.

Siden pandemien traff har vi refundert mer enn seks milliarder kroner til våre kunder, mer enn de fleste andre flyselskaper. 95 prosent av kundene med krav fra før rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt har allerede fått refusjon. Enkelte av kravene som kom inn før vi gikk inn i den prosessen 18. november 2020 er likevel fortsatt ikke refundert, og den pågående rekonstruksjonsprosessen gjør at vi dessverre må stanse videre utbetaling av disse.
Vi forstår at det er frustrerende for de få det gjelder, og det beklager vi. Samtidig gjør vi alt vi kan for å finne en løsning på denne situasjonen. Så snart vi har klarhet i hva dette betyr for de enkelte kundene og deres refusjonskrav, vil vi ta kontakt med den enkelte.

Når det gjelder refusjonskrav som har oppstått etter 18. november 2020, vil vi understreke at disse ikke er påvirket av rekonstruksjonsprosessen. Disse kravene vil bli behandlet og utbetalt på normal måte.

Ja, selvfølgelig, vi vil fortsette å operere vårt rutenettverk (begrenset av covid-situasjonen på nåværende tidspunkt) og vi ser frem til å fortsette å ønske våre lojale kunder velkommen om bord.

For siste oppdatering om hvor vi flyr kan våre kunder melde seg på vårt nyhetsbrev her.

Sjekk også våre destinasjonssider for ruter som nå er tilgjengelig i 2021.

“Examinership” er en velkjent reorganiseringsprosess i Irland som tillater selskaper som i normale situasjoner er finansielt levedyktige, å restrukturere deler av forretningen.

Nylig har Virgin Atlantic og CityJet gjennomgått liknende prosesser med positive resultater.

Prosessen er estimert til å ta opp til fem måneder, og målet vårt er å sikre Norwegians fremtid slik at det kommer våre kunder, ansatte og investorer til gode.