{{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceText' | translate}} {{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceButton' | translate}}

Lærling i Norwegian


Lærlingordningen i Norwegian er en stor mulighet for deg som ønsker en allsidig og praktisk utdanning innen reiseliv.

Norwegian Air Shuttle ASA er offentlig godkjent lærebedrift og kan tilby spennende og meget allsidige læreplasser innen reiselivsfaget. Lærlingtiden ligger på 2 til 3,5 år, avhengig av tidligere fag, skoler og arbeidserfaring. De som har tatt Salg og Service, og Reiseliv får den korteste læretiden.

Slik er lærlingprogrammet i Norwegian

Læretiden i Norwegian er inndelt i fire forskjellige moduler:

  • Stasjonsmodulen gir variert og god innføring i alt som er relatert til bakketjenester. Modulen varer i 5 måneder, inkludert et utlandsopphold i England hvor du jobber med Norwegian sine samarbeidspartnere på London Gatwick.

    I stasjonsmodulen jobber du som kundekonsulent i skranken på billettkontoret til Norwegian. Arbeidsplassen din vil være på Oslo Lufthavn, som er vår hovedflyplass. Lærlinger som har gjennomfører denne modulen får god opplæring på innsjekk og gate, som er svært relevant dersom du ønsker å jobbe med dette endt læretid.

    En typisk dag på stasjonsmodulen innebærer enten å ha en sen- eller tidligvakt. Du får forskjellige henvendelser fra passasjerer, og det kan oppstå uregelmessigheter. I slike tilfeller er det vår jobb å finne løsninger for våre passasjerer, slik at de kommer seg til dit de skal.

  • Dette er en spennende og omfattende modul, samt den lengste modulen du skal igjennom i løpet av læretiden. Du starter med et intensiv kabinkurs som varer i 3,5 uker. Etter bestått kabinkurs, har du praktisk trening ombord med en instruktør. Når du jobber i kabinen er det essensielt at du jobber godt i team. Vi er i hovedsak ombord for sikkerheten, men når den er ivaretatt er det viktig å yte god service.

    Som kabinbesetning har du fast turnus hvor du jobber 5 dager, og har 4 dager fri. Det å jobbe som kabinbesetning blir ikke bare en jobb, men også en livsstil. I løpet av en arbeidsperiode kan du også få overnattinger på spennende destinasjoner.

    En typisk dag i kabinen starter på crewrommet til Norwegian. Der hilser du på besetningen du skal jobbe med, og går igjennom en briefing. Når briefingen er ferdig, går besetningen samlet til flyet, og begynner å sjekke nødutstyr. Deretter ønsker vi passasjerene velkommen om bord. Så setter vi kursen mot vår destinasjon og sørger for å yte best mulig service.

  • I løpet av tiden på kontaktsenteret får du grundig opplæring og god erfaring med selskapets systemer for booking, salg og kunderettigheter. Modulen varer i 8 uker, hvorav 5 uker er på Fornebu og 3 uker på kontaktsenteret i Tallinn. I løpet av oppholdet vil du få en god kundeforståelse av hvordan vi skal yte god service for våre passasjerer.

    En typisk dag på kontaktsenteret er at du begynner klokken 8 og logger inn på våre bookingsystemer og telefonen. På kundetelefonen hjelper vi kunder med alt fra bestillinger av billetter, til å svare på spørsmål. Du avslutter dagen klokken 16.

  • Salg og marked er en modul som foregår på hovedkontoret på Fornebu, og varer i 6 uker. Arbeidstiden er mandag til fredag klokken 09.00 til 15.00. I løpet av denn modulen holder du presentasjoner både i grupper og individuelt, på både norsk og engelsk. Formålet med dette er at du som lærling skal bli flink til å selge og markedsføre et produkt, og være i stand til å holde gode presentasjoner.

    Du får også god forståelse og kjennskap til salgs- og markedsstrategier, samt målgrupper. I løpet av modulen møter du i tillegg andre kollegaer fra forskjellige avdelinger som holder foredrag om arbeidet sitt i selskapet. På denne måten får du et fint innblikk i hvordan bedriften fungerer, og hvordan selskapet jobber med salg og markedsføring. Det er også muligheter for at du kan få dra på spennende arrangementer rundt om i Norden.

    En typisk dag på salg og marked består av oppgaveløsning, prosjektarbeid eller foredrag fra andre avdelinger i bedriften. Typiske oppgaver på salg og marked kan være å presentere et produkt, presentere nye destinasjoner selskapet kan fly til og argumentere for dette med relevant markedsteori eller holde foredrag om lærlingordningen på skoler rundt om i Norge.

    Salg- og markedsmodulen er en modul hvor timeplanen aldri er lik, fordi det dukker stadig opp nye og spennende arrangementer hvor lærlingene kan få delta.

Kvalifikasjoner

  • Bestått videregående skole
  • Gode engelskkunnskaper
  • Plettfri vandel
  • Gode svømmeferdigheter
  • God helse
  • Nedre aldersgrense: 19 år
  • Minimumshøyde: 1,60 (dette skyldes sikkerhetsmessige hensyn)

Læretiden gjennomføres i Oslo/Akershus, og avsluttes med en fagprøve innen reiselivsfaget. Ved bestått fagprøve får man tittelen reiselivsmedarbeider.

Søkere som ikke har bestått samtlige fag fra videregående skole vil ikke bli vurdert.

Mer informasjon lærlingordningen

Informasjon om lærlingordningen generelt kan du finne på nettsidene til Fagopplæringen i Akershus.

This site requires web browser cookies to be turned on!

{{'FrontPageAccsessabilityVersionOnDesktopDeviceText' | translate}}

{{'FrontPageDesktopVersionOnMobileDeviceText' | translate}}