Du bruker nå tilgjengelighetsmodus. Slå av tilgjengelighetsmodus.

En bærekraftig forretningsmodell

Bjørn Kjos

Stor offentlig interesse viser bare at vi gjør noe riktig

-Bjørn Kjos, grunnlegger og konsernsjef i Norwegian

Det sies at imitasjon er den høyeste form for smiger. Selv om konkurrentene våre ikke alltid omtaler Norwegian i positive ordelag, gir de oss likevel mye oppmerksomhet om dagen.

Vi tror at dette er fordi vi får til ting andre ikke gjør. At vi har den yngste flåten i Europa er en annen måte å si at vi også har de grønneste, mest stillegående og mest effektive flyene i Europa. Dette betyr at vi kan tilby rimeligere priser og prisvinnende service, samtidig som vi gjør mindre skade på miljøet.

Fra våre dype røtter i Norden har vi de siste 16 årene bygget et omfattende rutenett i Europa, et marked med svært tøff konkurranse. Vi har utfordret det etablerte med et mål om å tilby rimelige flybilletter til folk flest.

Den økende oppmerksomheten fra våre konkurrenter skyldes også at vi har fått lavprismodellen til å fungere på lengre distanser. Flere etablerte selskap har forsøkt å klamre seg til de eldre prismodellene når de flyr mellom kontinentene, Vi, derimot, har omfavnet endringene i bransjen på alle våre ruter. Fem år etter vår første transatlantiske flyvning mellom Oslo og New York, har vi gitt millioner av reisende på begge sider Atlanterhavet muligheten til å se et annet kontinent til en overkommelig pris. Enten du flyr til New York eller Buenos Aires kan du forvente samme gode pris og moderne service. Det setter kundene pris på, for i flere år på rad, har vi blitt kåret til Europas beste lavprisflyselskap og verdens beste lavprisflyselskap på langruter.

Konkurrentene våre har begynt å legge merke til det kundene våre har visst en god stund allerede: at vi gjør ting annerledes. Og det bør vi ta som et kompliment. Endring er ikke noe industrien, eller vi, burde være redde for. Vi er nødt til å gjøre det vi kan for økt konkurranse og bryte ned gamle monopoler som bidrar til proteksjonisme og høyere priser. Norwegian har gjort betydelige investeringer de siste årene og ettersom denne veksten nå begynner å avta, kan vi nå begynne å høste det vi har sådd. Vi er i en god økonomisk posisjon til å kunne tenke langsiktig; å fatte de riktige beslutningene til det beste for våre kunder, ansatte og aksjonærer. Nylig fikk vi 1,2 milliarder kroner gjennom salg av nye aksjer, noe som gjør et vi er godt rustet framover.

Vi kommer til å fortsette å lansere nye ruter, og nye flyreiser fra Tampa til London er bare den siste i rekken av nye ruter. I løpet av de første seks månedene av 2018 har vi fløyet 17,5 millioner passasjerer, som er 2,2 millioner mer enn på samme tid i fjor. Vi får 25 nye fly i 2018, og gjennomsnittsalderen er bare 3,7 år. Jeg vet fra min tid som jagerflyger i Luftforsvaret at du må vite hvor du skal, ikke bare hvor fort du kommer deg dit. Fremtiden vi har planlagt er spennende og bærekraftig, og den vil fremfor alt vil gagne både eksisterende og nye passasjerer.