Norwegian ønsker å ha en effektiv faktureringsprosess som gir rettidige betalinger til våre leverandører. For å oppnå dette, ber vi vennligst våre leverandører om å overholde retningslinjene som er beskrevet under. Dette vil gjøre det mulig for Norwegian å godta fakturaer og utføre betalinger innen forfallsdatoen.
Registrering av leverandører og masterdata
Før fakturering til Norwegian, må leverandøren være registrert i leverandørportalen Ariba. Leverandøren er ansvarlig for registrering, samt å holde data i portalen oppdatert.
Selskaper i Norwegian-gruppen
Fakturaer må være adressert til det juridiske selskapet hvor kjøpet er utført. Se en oversikt over selskaper og relatert kontaktinformasjon her.
Format
- Norwegian foretrekker at alle fakturaer sendes elektronisk (EHF, PEPPOL eller lignende format)
- Norwegian kan i visse tilfeller motta fakturaer som pdf
- Fakturaer på papir aksepteres ikke
Påkrevd informasjon på fakturaen
- Leverandørens navn, adresse, organisasjonsnummer/mva-nummer
- Betalingsinformasjon, som bankkontonummer/IBAN/SWIFT
- Norwegians juridiske firmanavn, juridiske adresse, organisasjonsnummer/mva-nummer
- Fakturanummer
- Fakturadato
- Forfallsdato
- En gyldig innkjøpsordre (PO) eller navn på innkjøper
- Beskrivelse av varene eller tjenestene om er kjøpt og/eller levert
- Beløp og valuta
- Mva-sats(er)
- Referanse til mva-direktiv, hvis aktuelt
Avvik fra retningslinjene
Alle fakturaer med feil eller manglende informasjon vil bli returnert til leverandøren.
Hvis det skulle være spørsmål til fakturaprosessen, vennligst kontakt: accountspayable@norwegian.com