03 Article header.jpg

Tilbake

Vi jobber målrettet med å redusere våre utslipp

Vi er bevisst i vårt ansvar, og jobber hver eneste dag for å redusere våre utslipp. Vårt mål er å redusere våre utslipp med 45 prosent innen 2030, og bidra til at bransjen blir fossilfri innen 2050. Les mer om hvordan vi helt konkrete jobber for å nå målene våre.

1. Vi fornyer flyflåten vår og investerer i moderne fly som slipper ut mindre CO2  

Visste du at vi kan redusere våre utslipp med opp mot 17 prosent ved å benytte nyere og mer effektive fly? Innen 2030 skal hele flyflåten vår være fornyet og vi er godt i gang med utskiftingen allerede.  

        • Vi skal erstatte alle våre fly av typen Boeing 737-800 med Boeing 737 MAX 8.
        • Støy i kabinen reduseres med rundt 40 prosent.
        • I 2022 inngikk vi en avtale med Boeing om å kjøpe 50 Boeing 737 MAX 8, med en opsjon på ytterligere 30 fly av samme type.
        • I utgangen av 2023 er 17 av våre til sammen 81 fly av denne moderne og drivstoffeffektive typen.  

2. Vi øker innblandingen av fossilfritt drivstoff 

Fossilfritt drivstoff er et fornybart drivstoff som kan erstatte fossilt drivstoff. Dette drivstoffet blir ofte kalt SAF, kort for «Sustainable Aviation Fuel». Økt bruk av fossilfritt flydrivstoff bidrar til å redusere de fossile utslippene fra luftfarten, og er et av våre store satsningsområder. 

3. Hvordan vi flyr 

Pilotene våre bruker moderne teknologi for å samle vind- og værdata og velge smartere ruter når de flyr. I 2022 kuttet vi nærmere 50 000 tonn CO2 grunnet aktive rutevalg pilotene våre tar i luften! 

    • Vi bruker ulike verktøy for å navigere mest mulig drivstoffeffektivt i luften, blant annet appen “SkyBreathe”, som analyserer drivstofforbruket på enhver flyvning.  
      • Ved å bruke informasjonen fra disse verktøyene, kan pilotene våre aktivt ta grep for å redusere drivstofforbruket og dermed også utslippene.  
      • Vi bruker i tillegg vær- og vinddata i sanntid som leveres av AVTECH.  
      • Pilotene våre bruker høyoppløselige værdata for å beregne den mest drivstoffeffektive høyden å fly på avhengig av vær- og vindforhold.