Vi ønsker at alle skal fly så bærekraftig som mulig
Å reise med fly skaper store verdier for samfunnet, men det er også en kilde til utslipp av klimagasser og vi i Norwegian er bevisst vårt ansvar. Vi har satt oss et mål om å redusere våre CO2-utslipp med 45 % innen 2030, og vi jobber med flere tiltak.
Å reise med fly skaper store verdier for samfunnet, men det er også en kilde til utslipp av klimagasser og vi i Norwegian er bevisst vårt ansvar. Vi har satt oss et mål om å redusere våre CO2-utslipp med 45 % innen 2030, og vi jobber med flere tiltak.
Helt ny flyflåte
VI 2030 vil vi ha de nyeste flyene på markedet som reduserer våre utslipp med 16 til 17 %.
Fossilfritt flydrivstoff
Vi øker innblandingen av fossilfritt drivstoff med opptil 20 % innen 2030. Det gjør at vi kutter utslipp
Hvordan vi flyr
Våre piloter flyr mer effektivt og reduserer drivstofforbruket.
At vi har fulle fly gjør at vi kutter utslipp med 5 % innen 2030.
45% mindre CO2
Innen 2030 vil du fly med hele 45% mindre CO2 utslipp sammenliknet med 2010.
Flere direkteruter
Resultatet er færre avganger og landinger og en betydelig utslippsreduksjon.
Vi kutter ikke-gjenvinnbar plast
Innen 2023 skal vi kutte ikke-gjennvinbar plast og gjenvinne 100% av engangsplasten på våre skandinaviske ruter.
Nytt vær- og vindsystem
Gir smartere rutevalg, mindre drivstoff og lavere CO2-utslipp.
Vi jobber hver eneste dag for å redusere våre utslipp. Vårt mål er å redusere våre utslipp med 45 prosent innen 2030, og bidra til at bransjen blir fossilfri innen 2050. Les mer om hvordan vi helt konkrete jobber for å nå målene våre.
Danmarks første fossilfrie rute
Norwegian vil vise at det er mulig å fly fossilfritt allerede i dag. Høsten 2023 fylte Norwegian tilsvarende mengde 100 % fossilfri drivstoff til alle fly mellom Aalborg og København – og svarte dermed på den danske regjeringens mål om å ha én “grønn innenriksrute” innen 2025.
Norwegian investerer i fossilfritt drivstoff
Norwegian går sammen med Norsk e-Fuel for å bygge verdens første fullskala produksjonsanlegg for elektrodrivstoff i Mosjøen i Nord-Norge. Anlegget vil produsere fossilfritt flydrivstoff. Partnerskapet vil bidra til at Norwegian vil øke andelen fossilfritt drivstoff med opptil 20 % innen 2030.
Er det attraktivt å investere i ny grønn industri i Norge?
Hvor er planen for å gi Norge en ledende rolle i produksjon av fossilfritt flydrivstoff? Hvordan kan vi sikre utviklingen av en slik en industri her i landet, og er det attraktivt nok til å investere i grønn industri i Norge?