Norwegian trenger Norge, og Norge trenger Norwegian. I snart 20 år har vi med stolthet gjort det mulig for nordmenn å reise billig både innenlands og utenlands. Vi har forent venner og familier, nyforelskede hjerter og gamle par. Norwegian er en del av det norske fellesskapet, og for oss er Norge hjemme.
I 2002 lettet vi for første gang fra Gardermoen. Da gikk startskuddet for et nytt norsk industrieventyr.
Siden har vi vokst både i Norge og utover i verden. På veien har vår visjon om at folk flest skal ha råd til å fly blitt til virkelighet, og i snart 20 år har vi med stolthet gjort det mulig for nordmenn å reise billig både innenlands og utenlands. Det skal vi fortsette med.
Vår viktigste jobb er å knytte folk sammen på en trygg måte. Pandemien har gjort det vanskelig lenge og nå kjenner vi alle på savnet etter å møtes. I Norwegian kjemper vi for å kunne være der for deg når krisen er over, så du igjen kan treffe familie, venner, kjæreste og kolleger. Klarer vi det, sikrer vi også norske arbeidsplasser, sunn konkurranse med rettferdige arbeidsvilkår i norsk luftfart og positive ringvirkninger for reiselivet i hele Norge.
Din støtte er viktig for at vi skal komme ut av krisen som et sterkere Norwegian. Den beste måten å støtte oss på er å fly med oss.
Bestill din neste flyreise med oss
- Vi kan Norge
Norwegians piloter må gjennom grundig trening og har mange års erfaring med å fly i krevende, norske vinterforhold. Norwegian-kaptein Leif Hogner (53) har fløyet i Nord-Norge i 25 år og har 16 000 timer bak spakene. Les mer
- Norwegian avgjørende for norske småbedrifter
Norwegian gir småbedrifter over hele Norge muligheter de tidligere ikke har hatt, det sier Lars Berg, gründer og styreformann i SMB Tjenester. Han mener konkurransen Norwegian tilfører norsk luftfart er helt avgjørende for bedrifter i hele landet. Les mer
- Vestlandet trenger Norwegian
Før pandemien traff hadde Norwegian 28 ruter fra Bergen, både innenlands og utenlands. At Norwegian fortsetter å fly norske og utenlandske turister til regionen er helt avgjørende, ifølge Anders Nyland, reiselivsdirektør i Visit Bergen. Les mer
Norwegians historie: Flyreiser til folk flest
Norwegians historie startet faktisk i samarbeid med Braathens SAFE i 1993 og tre små propellfly på den norske vestkysten. Den gang var prisene helt annerledes enn i dag. På grunn av monopolet i norsk luftfart på den tiden, kunne en billett mellom Tromsø og Oslo fort koste det samme som en returreise til New York i dag. Skyhøye billettpriser gjorde det vanskelig for folk å besøke venner, familie og kolleger, men monopolet skulle brytes. I 2002 kom lavprisselskapet Norwegian med Boeing 737-fly på vingene.
Flyreiser til folk flest
Norwegians visjon var like klar den gang som i dag: Alle skal ha råd til å fly. Å tilby rimelige flybilletter til alle og å la folk reise på en smartere måte med mer valgfrihet på reisen var og er vår viktigste oppgave. Støtten vi opplevde fra det norske folk var enorm, og helt siden den gangen har våre lojale kunder i Norge vært selve ryggraden i Norwegian.
Støtten vi opplevde fra det norske folk var enorm, og helt siden den gangen har våre lojale kunder i Norge vært selve ryggraden i Norwegian.
I 2008 tok Norwegian leveranse av sitt første Boeing 737-800 NG, som er den flytypen de fleste forbinder med Norwegian i dag.
Denne flytypen var nyskapende, fordi den kombinerte lavt drivstofforbruk med pålitelighet og var dermed som skapt for oppgaven Norwegian skulle løse:
Å knytte mennesker sammen på langs og på tvers i vårt langstrakte land, hvor vær og unike flyforhold krever maksimalt av både mannskap og fly.
Norge til verden – og verden til Norge
I årene som fulgte jobbet vi målrettet med å skape bedre forbindelser mellom Norge og resten av verden. Satsningen har gitt nordmenn muligheten til å reise ut i den store verden for en billig penge, både på jobb og på ferie. Norwegian ble en norsk eksportvare, men for oss er det alltid Norge som er hjemme.
Nordmenn har reist verden over med Norwegian, men gjennom årene har det store rutenettverket vårt også hatt stor betydning for sysselsettingen og verdiskapingen i Norge. For når et av Norwegians rødnesede fly frakter nordmenn ut i verden, returnerer det med utenlandske turister som drømmer om å oppleve alt Norge har å tilby. Disse turistene skaper tusenvis av jobber.
I 2019 fraktet Norwegian 1,5 millioner utenlandske reisende til landet vårt. De bidro med 18 milliarder kroner i meromsetning og 24 000 arbeidsplasser rundt om i Norge. Norge til verden, og verden til Norge. Vinn-vinn!
Motvind og røde neser
Til tross for støtten fra det norske folk, er Norwegians historie også preget av motvind og turbulens. Korona-viruset og myndighetspålagte reiserestriksjoner gjorde at 2020, som lå an til å bli et historisk godt år for selskapet, i stedet kastet Norwegian ut i sitt livs kamp.
Vi tror at Norwegian er viktig for Norge. Vi kan bidra til å knytte det norske folk sammen, skape verdier for landet vårt, øke sysselsettingen og å gi folk flest muligheten til å fly gjennom sunn konkurranse mellom seriøse flyselskaper. Før pandemien traff oss hadde vi 2300 medarbeidere i Norge, 42 fly stasjonert på norske flyplasser og hovedkontoret vårt ligger like utenfor Oslo. Halvparten av alle flyvninger vi gjennomførte i 2019 var enten i, til eller fra Norge. I januar 2021 la vi frem en ny forretningsplan med fokus på Norge, Norden og Europa. Vi skal fortsette å fly våre kunder til viktige europeiske destinasjonene, men Norge og Norden skal fortsatt være vårt viktigste marked. For oss er Norge hjemme.
Vi gir oss ikke
Vi kjemper videre selv om vinden kan være kald og strid. Et levedyktig Norwegian sikrer ikke bare de mange ansatte i Norwegian, men har store ringvirkninger for hele landet. Støtten vi opplever fra det norske folk er uvurderlig for oss og sammen med dere, kundene våre, kan vi sørge for at Norwegian kommer sterkere ut av denne krisen.
Støtt Norwegian
Bestill din neste flyreise med oss