Personvernerklæring – Norwegian Air Shuttle ASA og Norwegian Reward AS


Senest oppdatert: November 2024

1. Innledning

Norwegian Air Shuttle ASA og Norwegian Reward AS er underlagt EUs generelle personvernforordning (GDPR) så vel som nasjonal personvernlovgivning. Det er viktig for oss å verne disse personopplysningene og behandle opplysningene dine fortrolig og på en transparent måte. I denne personvernerklæringen forklarer vi hvilke personopplysninger vi behandler, hvorfor og hvordan vi bruker personopplysningene dine, når og hvorfor vi deler personopplysninger, og hva som er formålet og det rettslige grunnlaget for disse behandlingsaktivitetene. Vi kommer også til å informere deg om dine rettigheter under GDPR.

Denne personvernerklæringen gjelder Norwegian Air Shuttle ASAs (heretter omtalt som «Norwegian») behandling av personopplysninger når du bruker våre nettsteder eller mobilapper, bestiller flyreiser eller andre tjenester enten selv eller gjennom tredjeparter (f.eks. reisebyråer eller andre flyselskaper), bestiller tilleggstjenester fra våre utvalgte partnere via nettstedet eller appen vår, eller når du kommuniserer med oss via telefon, e-post, sosiale medier eller lignende. Uavhengig av om du har foretatt en bestilling, kan du velge å registrere en profil hos oss.

Personvernerklæringen gjelder også behandlingen av personopplysninger av Norwegian Reward AS (heretter omtalt som «Reward») når du bruker vårt fordelsprogram for å samle bonuspoeng og opptjene fordeler ved å kjøpe tjenester fra Norwegian. Fordeler og bonuspoeng kan brukes til å kjøpe flybilletter eller andre relaterte produkter og tjenester fra Norwegian. For å bruke Reward-programmet må du registrere deg som medlem i Reward. Du finner mer informasjon i vilkårene for Norwegian Reward.

I tillegg omfatter også denne personvernerklæringen vår deling av personopplysninger med Spenn Group AS i tilfelle du har registrert en profil hos dem. Spenn er vår nordiske fordelsvaluta.

Merk at denne personvernerklæringen ikke gjelder når du kontakter og/eller kommuniserer med andre tjenesteleverandører enn Norwegian eller Reward. Behandlingen av personopplysninger som angår kontakt med noen av disse leverandørene, og som deles med oss som en del av våre tjenester, er imidlertid regulert av denne personvernerklæringen.

2. Behandlingsansvarlige

Norwegian er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger, bortsett fra de personopplysningene som blir behandlet i henhold til vårt fordelsprogram, der Reward er behandlingsansvarlig. Som databehandlere er vi ansvarlige for å definere formålene med behandlingen av personopplysninger og dessuten for å overholde personvernlovgivningen.

Kontaktinformasjon til Norwegian er:

  • Norwegian Air Shuttle ASA, org.nr. 965 920 358
  • Adresse: Postboks 115, 1330 Fornebu

Kontaktinformasjon til Norwegian Reward er:

  • Norwegian Reward AS, org.nr. 992 197 552
  • Adresse: Postboks 115, 1330 Fornebu

Norwegian og Reward har felles personvernombud (DPO).

Vær oppmerksom på at leverandørene av reiserelaterte tredjepartstjenester som er tilgjengelige via nettstedet vårt og appen vår, er eneansvarlige og uavhengig behandlingsansvarlige for egen behandling av personopplysninger.

3. NORWEGIANS BRUK AV PERSONOPPLYSNINGER


3.1. Bestilling og behandling av flyreiser og tjenester

Norwegian behandler personopplysninger for å administrere dine bestillinger av flyreiser eller andre tjenester, og for å sende deg viktig informasjon om dine kjøp, for eksempel innsjekkingstider, gateendringer, forsinkelser osv. Denne behandlingen omfatter informasjon som navn, telefonnummer, e-postadresse, betalings- og kortinformasjon, Reward-nummer (dersom du har registrert en profil med Reward) og brukerinformasjon hos Spenn (dersom du har registrert en profil hos Spenn). Avhengig av den spesifikke bestillingen kan vi også behandle tilleggsopplysninger, som passnummer eller fødselsdato. Når du ber om særlig assistanse, f.eks. særlige kostholds- eller rullestoltjenester, kan vi behandle sensitive opplysninger, f.eks. om din helsetilstand.

Informasjonen innhentes fra deg eller ditt reisebyrå når du bestiller flyreiser eller andre tjenester. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt. Norwegian må behandle disse opplysningene for å kunne levere de tjenestene du har anmodet om, og for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til vilkårene og betingelsene som gjelder for kjøpet.

3.2. Registrering av profil og behandling av konto

Du er velkommen til å registrere en profil hos Norwegian på Norwegian.com. Dette vil forbedre og forenkle bestillingsopplevelsen din og gjøre det mulig for oss å gi deg mer relevant informasjon på nettsiden og i andre kanaler. Du kan også bestemme hvordan du vil at vi skal kommunisere med deg.

Dersom du registrerer en profil, behandler Norwegian personopplysninger for å administrere kontoen din. Denne behandlingen omfatter informasjon om e-post, adresse, kjønn og telefonnummer. Den omfatter også annen informasjon som vi kan be deg om, men som du står fritt til å gi oss. Informasjonen innhentes fra deg når du oppretter eller senere korrigerer din profil. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt. Norwegian må behandle denne informasjonen for å kunne yte din profil de tjenestene du ber om.

Profilopplysningene dine vil bli slettet hvis du anmoder om det. Du kan anmode om å få slettet opplysninger fra kontosiden, som er tilgjengelig etter at du har logget deg inn.

3.3. Kundetjenester og brukerforespørsler

Norwegian behandler personopplysninger for å yte kundetjenester og håndtere spørsmål og klager fra kunder og brukere. Denne behandlingen omfatter informasjon som navn, e-post, adresse, telefonnummer, transaksjonsdata, betalings- og kortinformasjon, Reward-nummer og annen informasjon som kan være nødvendig eller som du velger å gi oss for å behandle forespørselen.

Denne informasjonen innhentes fra deg når du kontakter oss eller klager til oss (for eksempel via LiveChat eller spørreskjema på vår nettside, via telefon, e-post eller brev), via våre systemer eller våre utvalgte partnere. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt hvor Norwegian må behandle denne informasjonen for å yte de tjenestene du har bedt om, og for å oppfylle våre forpliktelser under de vilkår og betingelser som gjelder for kjøpet.

3.4. Kvalitetssikring av kundetjenester og brukerhenvendelser

Norwegian behandler personopplysninger for å sikre og forbedre kvaliteten på kundeservice og håndtering av brukerhenvendelser. Denne behandlingen omfatter informasjon som navn, kontaktinformasjon, kontodetaljer, Reward-nummer og innholdet i din kommunikasjon og interaksjon med oss. Informasjonen kan også omfatte registrering og opptak av dine telefonsamtaler med vår kundeservice – som kan oppbevares i tre måneder. Du har alltid mulighet til å velge bort dette dersom du ikke ønsker at slike opptak skal gjøres.

Informasjonen innhentes fra deg når du kontakter oss med en brukerhenvendelse. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er vår berettigede interesse i å sikre og forbedre kvaliteten på vår kundeservice og håndtering av brukerhenvendelser. For opptak av telefonsamtaler er det rettslige grunnlaget berettiget interesse med mulighet til å velge dette bort. Den berettigede interessen er kvalitetssikring.

3.5. Statistikk, vedlikehold, markedsundersøkelser og forbedring av tjenestene

Norwegian behandler personopplysninger for å samle statistikk om din bruk av våre tjenester og for å kunne vedlikeholde og forbedre disse tjenestene. Slik behandling omfatter informasjon om besøkende og kunders bruk av nettstedet og mobilappene våre, inkludert IP-adresse, hvilke sider som besøkes, tid og dato for sidebesøk, og hvor lenge brukerne forblir på hver side. Den kan også omfatte informasjon som navn, kontaktinformasjon, kontodetaljer, Reward-nummer, interaksjon med oss, kjøp og transaksjoner. Noen av disse dataene vil være statistiske og er ikke knyttet til identifiserbare personer.

Informasjonen innhentes via informasjonskapsler og annen sporingsteknologi samt fra våre systemer. For å forbedre vår kommunikasjon med deg utfører vi markedsanalyse, noe som kan gjennomføres ved å koble sammen forskjellige datasett som kan inneholde personopplysninger. Personopplysninger i analytiske datasett vil alltid bli slettet etter at analysen er gjennomført. Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å vedlikeholde og forbedre våre tjenester, sikre oppetid og avdekke nedetid og uregelmessigheter så vel som markedsundersøkelser.

3.6. Personliggjøring av tjenester og markedsføring


3.6.1. E-post-markedsføring

Norwegian behandler personopplysninger for å sende deg tilbud, varsle deg om ulike aktiviteter, sende deg påminnelser om ugjennomførte bestillinger og annen markedsføring via e-post. Denne behandlingen omfatter informasjon om din e-postadresse, dine kjøp og aktiviteter på vår nettside og app. Informasjonen innhentes direkte fra deg ved bestilling og fra vårt system. Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse når det gjelder utsending av markedsføring til eksisterende kunder. For ikke-eksisterende kunder er det rettslige grunnlaget samtykke.

3.6.2. Personlig tilpasning av tjenester

Dersom du har registrert en profil hos Norwegian, behandler vi personopplysninger for å tilpasse profilen din, for å gjøre tjenestene og kommunikasjonen vår mer individualisert og brukervennlig, for å finne ut hvilken informasjon du ønsker å motta og hvordan du ønsker vi skal kommunisere med deg (hvilke kanaler, med hvilken hyppighet osv.), og for å forenkle bestillingsprosessene dine. Vi kan for eksempel forhåndsutfylle informasjonen din fra tidligere bestillinger i våre bestillingsskjemaer. Slik behandling omfatter informasjon om din bruk av våre tjenester, våre digitale kanaler (nettsted, e-post, app) så vel som historikk om bestillinger og deltakelse i kampanjer. Informasjonen innhentes fra din bruk av våre tjenester, tidligere oppgitt informasjon og fra informasjonskapsler. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er vår berettigede interesse i å gi deg best mulige tjenester og å spare deg for tid og arbeid. Når det gjelder informasjonskapsler, er det rettslige grunnlaget samtykke innhentet via Norwegians samtykkeplattform for informasjonskapsler.

Du kan velge bort personlig tilpasning på kontosiden din og ved å slå av innstillingen «Automatisk bruk av data». Dette avslutter den personlige tilpasningen av profilen din, og vi sletter opplysninger som kun er nødvendige for behandlingen.

3.6.3.  Personlig tilpasset markedsføring

Norwegian behandler og analyserer personopplysninger for å kunne sende deg personlig tilpasset markedsføring med mer relevante tilbud og informasjon gjennom våre nettjenester, vår app og våre e-postkampanjer. Denne behandlingen omfatter informasjon som kjøpshistorikk, profildata og interaksjon med innhold i våre digitale kanaler. Informasjonen innhentes fra våre systemer og din bruk av våre tjenester. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke.

Basert på ditt samtykke kommer vi også til å presentere deg for informasjon og kampanjer fra oss via tredjeparts medieplattformer som sosiale medier og publiseringsplattformer, deriblant nettaviser. E-postadressen din eller telefonnummeret ditt kommer til å bli gjenkjent av tredjepartsplattformer for å gjennomføre dette. Vi er felles behandlingsansvarlige med plattformene for slik gjenkjennelse.

Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt. Merk at dersom du tilbakekaller et eventuelt samtykke, påvirker ikke dette lovligheten av behandling som har funnet sted basert på et samtykke som ble gitt før du tilbakekalte det.

3.7. Samsvar med juridiske forpliktelser

Norwegian behandler personopplysninger når vi er pålagt å gjøre det ved lov, for eksempel for å dokumentere overholdelse av skatte- og regnskapsmessige forpliktelser eller som en del av prosesser med domstoler, tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. Denne behandlingen kan omfatte informasjon som navn, kontaktinformasjon og kjøp. I tillegg er vi under EUs lovgivning pålagt å innhente og dele passasjerdata med myndighetene. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er rettslige forpliktelser som vi er underlagt og/eller for å utøve rettskrav.

3.8. Tilgang til og bruk av wifi om bord på våre flyvninger

Norwegian kan tilby tilgang til wifi på våre flyvninger. Vi kan også tilby deg underholdning gjennom wifi-tjenestene på våre flyvninger. Vi behandler informasjon som er nødvendig for å levere disse tjenestene, som navn, e-postadresse og enhets-ID. Dersom du velger å kjøpe underholdning gjennom wifi-tjenesten vår, kommer vi til å behandle betalingskortinformasjon og transaksjoner. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt, ettersom Norwegian må behandle disse opplysningene for å kunne levere de tjenestene du har anmodet om.

4. Rewards bruk av personopplysninger


4.1. Registrering og behandling av konto

Reward behandler personopplysninger for å gjøre det mulig for deg å registrere en konto og for å administrere medlemskapene i fordelsprogrammet. Behandlingen omfatter informasjon som navn, fødselsdato, kjønn, e-postadresse, telefonnummer, adresse, Reward-nummer, foretrukket språk og valuta samt data om inntjening og bruk av bonuspoeng og fordeler. Informasjonen innhentes fra deg når du registrerer deg og bruker din konto. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt. Norwegian må behandle disse opplysningene for å kunne tilby fordelsprogrammet, slik du har anmodet om, og for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til gjeldende vilkår og betingelser.

4.2. Registrering og behandling av Familiekonto

Norwegian Reward tillater medlemmer å opprette eller tilslutte seg til en Familiekonto, som gjør medlemmer i stand til å tjene og bruke fordeler kollektivt. Dersom du oppretter en Familiekonto, kommer Reward til å behandle personopplysninger for å administrere og tilby Familiekontoens funksjonalitet, som navn, e-postadresse, Reward-nummer, familierelasjon, fødselsdato, kjønn, kjøp, opptjening og bruk av bonuspoeng og fordeler, for alle medlemmene av Familiekontoen. Personopplysninger for alle medlemmene av en Familiekonto blir delt med personen som administrerer Familiekontoen. Informasjonen innhentes fra deg og medlemmene av Familiekontoen. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt, ettersom Norwegian må behandle opplysningene for å kunne levere Familiekontotjenesten som du har anmodet om.

4.3. Opptjening og bruk av bonuspoeng og fordeler

Reward behandler personopplysninger for å la deg opptjene og bruke bonuspoeng og fordeler. Disse personopplysningene omfatter informasjon som navn, kontodetaljer, transaksjonsdata og informasjon om dine flyvninger som destinasjon, pris og datoer. Reward deler informasjonen med Norwegian når du bruker bonuspoeng og fordeler ved kjøp hos Norwegian. Informasjonen innhentes fra deg når du bruker tjenestene i vårt fordelsprogram. Informasjonen om dine flyvninger innhentes fra Norwegian, og Reward deler denne informasjonen med Norwegian når du bruker bonuspoeng og fordeler på kjøp hos Norwegian. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt. Dataene dine må behandles for å tilby fordelsprogrammet og tjenestene det anmodes om av deg, og for at vi skal kunne levere i henhold til gjeldende vilkår og betingelser for Reward og Reward-tilbud.

4.4. Kundeservice

Reward behandler personopplysninger for å kunne tilby kundeservice og å svare på brukerforespørsler. Behandlingen omfatter informasjon som navn, e-post, Reward-nummer og tilsvarende kontoinformasjon, revisjonslogger for din konto og annen informasjon du oppgir når du kommuniserer med vårt kundetjenestepersonale. Informasjonen kan også omfatte registrering og opptak av dine telefonsamtaler med vår kundeservice – som kan oppbevares i tre måneder. Du har alltid mulighet til å velge bort dette dersom du ikke ønsker at slike opptak skal gjøres.

Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er gjennomføringen av en kontrakt. Reward må behandle denne informasjonen for å kunne tilby fordelsprogrammet du har anmodet om, hjelpe deg med kundehenvendelser og for å oppfylle våre forpliktelser i henhold til gjeldende vilkår og betingelser. For opptak av telefonsamtaler er det rettslige grunnlaget berettiget interesse med mulighet til å velge dette bort. Den berettigede interessen er kvalitetssikring.

4.5. Markedsføring

4.5.1. E-post-markedsføring

Reward kommer til å sende deg tilbud og promoteringsinnhold via e-post. Vi behandler din e-postadresse, og det rettslige grunnlaget er samtykke under ePrivacy-direktivet og Norwegians markedsføringsregler.

Reward kan til tider sende deg e-post med oppdateringer og informasjon angående ditt medlemskap. Det rettslige grunnlaget er berettiget interesse for kundebehandling og kundeopplevelse.

4.5.2. Personliggjøring av tjenester, inkludert e-post

Reward behandler personopplysninger for å tilpasse din profil, for å gjøre tjenestene og kommunikasjonen vår mer individuell og brukervennlig, for å finne ut hvilken informasjon du ønsker å motta, hvordan du ønsker vi skal kommunisere med deg (gjennom hvilke kanaler, hvor ofte osv.) og for å forenkle prosessene for opptjening og bruk av bonuspoeng og fordeler. Denne behandlingen omfatter informasjon når det gjelder din bruk av våre tjenester og digitale kanaler (nettsted, e-post, app) så vel som historikk om bestillinger og deltakelse i kampanjer. Informasjonen innhentes fra din bruk av tjenestene, tidligere oppgitt informasjon og fra informasjonskapsler. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er vår berettigede interesse i å gi deg best mulige tjenester og å spare deg for tid og arbeid. Når det gjelder informasjonskapsler, er det rettslige grunnlaget samtykke innhentet via Rewards samtykkeplattform for informasjonskapsler.

4.5.3. Personlig tilpasset markedsføring

Reward behandler og analyserer personopplysninger for å kunne sende deg personlig tilpasset markedsføring med mer relevante tilbud og informasjon gjennom våre nettjenester, vår app og våre e-postkampanjer. Denne behandlingen inkluderer informasjon som kjøpshistorikk, profildata og interaksjon med innhold i våre digitale kanaler. Informasjonen innhentes fra våre systemer og din bruk av våre tjenester.

Basert på ditt samtykke kommer vi også til å presentere deg for informasjon og kampanjer fra oss via tredjeparts medieplattformer som sosiale medier og publiseringsplattformer, deriblant nettaviser. E-postadressen din eller telefonnummeret ditt kommer til å bli gjenkjent av tredjepartsplattformer for å gjennomføre dette. Vi er felles behandlingsansvarlige med plattformene for slik gjenkjennelse.

Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt. Merk at dersom du tilbakekaller et eventuelt samtykke, påvirker ikke dette lovligheten av behandling som har funnet sted basert på et samtykke som ble gitt før du tilbakekalte det.

5.Overføring av personopplysninger til tredjeparter


5.1. Databehandlere

Vi deler personopplysninger med våre tredjepartsleverandører, som utfører oppgaver eller arbeid på våre vegne og etter våre instrukser som databehandlere, for de formål som er angitt i denne personvernerklæringen. For å klargjøre: Bruk av databehandlere er ikke overføring av personopplysninger i henhold til GDPR. Databehandlernes behandling er juridisk begrenset til våre instruksjoner og er underlagt vårt ansvarsområde.

5.2. Datadeling mellom Norwegian og Reward og fordelsvalutaleverandøren Spenn Group

For Norwegians kunder som har profiler hos Reward og/eller Spenn Group («Spenn»), deles transaksjonsdata begge veier i den grad det er nødvendig for beregning og utstedelse av bonuspoeng, samt i den grad det er nødvendig for at du skal kunne bruke dine bonuspoeng.

Personopplysninger som deles begge veier, omfatter vanligvis din identitet og kontaktinformasjon, dine kjøp hos Norwegian, Reward og/eller Spenn, Reward-nummer, Spenn-bruker-ID, Norwegian-bruker-ID og saldoen på fordelskontoen din. Dette er nødvendig for å muliggjøre din opptjening og bruk av bonuspoeng.

Spenn kan gi deg muligheten til å lenke din Spenn-konto til den kontoen du allerede har hos oss. Hvis du velger å gjøre dette, kommer dataene som deles begge veier til å være dine profildata som er registrert hos oss og med Spenn så vel som data som gjelder bruken av profilen din.

Det rettslige grunnlaget for deling er gjennomføringen av en kontrakt med deg, som er de gjeldende vilkårene og betingelsene, og ditt aktive ønske om å ha en felles profil eller en felles påloggingsløsning. Formålet er å levere de tjenestene du har anmodet om.

Basert på ditt samtykke kommer Norwegian og Reward til å dele dine profildata, informasjon om din kjøpshistorikk og din interaksjon med innhold i deres digitale kanaler for å gi deg mer relevante tilbud og informasjon.

På grunnlag av ditt samtykke kommer Norwegian og Reward til å dele dine bestillingsdata og din kjøpshistorikk med Spenn for å la Spenn tilby personlig tilpassede tjenester og tilbud.

Formålet med denne overføringen av personopplysninger er markedsføring. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt. Merk at dersom du tilbakekaller et eventuelt samtykke, påvirker ikke dette lovligheten av behandling som har funnet sted basert på et samtykke som ble gitt før du tilbakekalte det.

5.3. Dine bestillinger med utvalgte partnere

Vi tilbyr deg mulighet til å bestille tjenester hos utvalgte partnere via våre digitale kanaler, for eksempel hotelltjenester, flyplasstransport og leiebiler. Selv om bestillingsprosessen har opphav i våre digitale kanaler, kommer dine bestillinger med utvalgte partnere til å utgjøre avtaler direkte mellom dem og deg. Disse partnerne kommer til å være de eneste behandlingsansvarlige for dine personopplysninger, og behandlingen kommer til å være underlagt deres personvernerklæringer og vilkår og betingelser.

Vi deler navn, kontaktinformasjon, Reward-nummer og reiseinformasjon med disse partnerne når du starter en bestillingsprosess med dem via våre digitale kanaler. Dette gjør vi for å skape en mer brukervennlig bestillingsflyt. Det rettslige grunnlaget for overføringen er gjennomføringen av en kontrakt.

5.4. Overføring av personopplysninger til myndigheter og under rettslige forpliktelser

Med forbehold om lokale juridiske forpliktelser deler vi personopplysninger med offentlige myndigheter når det kreves i henhold til lokale lover og forskrifter, deriblant rettskraftige forespørsler fra myndighetene eller hvor det foreligger prosessuelle regler for klager eller saker for domstoler.

I henhold til EUs og Norges lover og forskrifter er vi forpliktet til å innhente og dele passasjeropplysninger i reisedokumenter med relevante nasjonale myndigheter (grensemyndigheter og enheter for passasjerinformasjon).

6. Bruk av informasjonskapsler og liknende teknologi på våre nettsteder, tekniske data som brukes til kommunikasjon med nettsteder og apper, samt vår organiske bruk av sosiale medier

For å sikre at kommunikasjonen med nettstedet og appen vår fungerer, kommer våre systemer til å hente inn data som IP-adresser og enhetsinformasjon. Dataene som innhentes, er like for bruk av både nettstedet vårt og appen vår. Hvis innstillingene på mobilenhetene dine lar appen vår samle inn stedsinformasjon, vil vi også samle inn den informasjonen automatisk.

Når du besøker nettstedet vårt eller bruker appen vår, samler vi automatisk inn visse opplysninger ved hjelp av informasjonskapsler og lignende teknologi. Deler av disse dataene er personopplysninger og kan kobles direkte til deg. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på enheten din, og som kan leses og skrives av våre tjenester.

Informasjonskapslene innhenter informasjon om hvordan besøkende bruker våre nettsteder. Dette hjelper oss å forbedre funksjonaliteten av nettstedet vårt og gir oss nyttig informasjon om hvordan vi kan skape en bedre kundeopplevelse. Vi bruker også informasjonskapsler for autentiseringsformål, slik at du ikke trenger å identifisere deg hver gang du besøker nettstedet vårt.

Vi tar også i bruk vanlige informasjonskapsler for personlig tilpasning av våre digitale tjenester, analyse og markedsføringsformål. Vi benytter oss også av pikselteknologi. Disse informasjonskapslene bruker vi til å tilby mer relevant informasjon og personlige tilbud gjennom reklame, måle hvor effektive reklamekampanjene våre er og begrense hvor ofte vi viser hver annonse.

Merk deg at du kan styre hvordan mobilenheten din deler stedsinformasjon med oss, og hvordan nettleseren håndterer informasjonskapsler og relatert teknologi ved å justere personvern- og sikkerhetsinnstillingene for enheten, nettleseren og/eller appen.

Det rettslige grunnlaget for behandling av informasjonen som innsamles via informasjonskapslene, er samtykke. Samtykke for ulike typer informasjonskapsler innhentes via vår samtykkeplattform for informasjonskapsler, som er tilgjengelig via våre nettsteder. På plattformen vår finner du omfattende informasjon når det gjelder de ulike typene av informasjonskapsler vi benytter, inkludert tredjeparts informasjonskapsler via våre digitale tjenester. Det rettslige grunnlaget for behandling av lokaliseringsdata innhentet via appen vår, er samtykke, som oppgis i dine lokale appinnstillinger.

Vi har organisk tilstedeværelse på alle de største sosiale mediene. Dersom du interagerer med vår organiske profil og vårt organiske innhold, loggfører leverandøren av det sosiale mediet din interaksjon med vårt innhold i samsvar med det aktuelle sosiale mediets vilkår og betingelser. Vi er felles behandlingsansvarlige med det sosiale mediet for interaksjonsdata som innhentes av dem. Det rettslige grunnlaget er berettiget interesse i å være til stede på sosiale medier. Eventuelle forespørsler om innsyn i, korrigering og sletting av disse personopplysningene skal rettes til det aktuelle sosiale mediet.

7. Overføring av personopplysninger til tredjepartsland

Norwegian og Reward er norske konsern, og vi behandler stort sett personopplysninger innen EØS/EU.

Som en følge av juridiske forpliktelser overfører vi passasjerdata til tredjepartsland som du har bestilt flyvninger til gjennom oss. Det rettslige grunnlaget for overføringen er gjennomføringen av en kontrakt (bestillingen av flyvningen) underlagt GDPR, artikkel 49(1)(b).

I tillegg behandler enkelte av våre databehandlere personopplysninger i USA. Det rettslige grunnlaget for overføringen er EU – US Data Privacy Framework (rammeverket for overføring av personopplysninger mellom EU og USA).

Når det gjelder våre svært begrensede overføringer til andre tredjepartsland, finner slike overføringer kun sted dersom det er gitt tilstrekkelige garantier, for eksempel gjennom bindende virksomhetsregler eller EUs standardkontraktsklausuler, eller dersom mottakende part er underlagt et vedtak om tilstrekkelig beskyttelsesnivå fra EU-kommisjonen.

8. Dine rettigheter

Du har rett til å be om innsyn i, korrigering av, sletting av eller begrensning av behandling når det gjelder dine personopplysninger. Du har også rett til å protestere på behandlingen så vel som retten til dataportabilitet. I tilfeller der behandlingen er basert på ditt samtykke, har du rett til å trekke tilbake samtykket ditt når som helst, uten at det påvirker legaliteten av behandlingen som har funnet sted før tilbaketrekkingen skjer.

Dersom du har en registrert profil hos oss, kan du til enhver tid oppdatere, korrigere eller slette informasjon du har gitt oss. Andre henvendelser om behandling av personopplysninger og anmodning om innsyn kan rettes til vårt nettsted.

9. Datalagring

Dine personopplysninger blir lagret så lenge som nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen. Generelt sett oppbevarer vi personopplysninger i en periode på fire år, med mindre situasjoner oppstår som er omtalt i det følgende.

Enkelte av transaksjonsdataene lagres i fem år i henhold til norske regnskapsmessige forpliktelser.

Dersom du har registrert en profil, kan du slette denne når som helst via vårt nettsted. Hvis du sletter kontoen din, slettes dine personopplysninger i henhold til dette, med unntak av transaksjoner, inkludert korresponderende data, koblet til saldoen din for bonuspoeng. Disse dataene beholdes i fem år, regnet fra datoen da transaksjonene ble behandlet av vårt system, på grunn av våre regnskapsmessige forpliktelser.

Informasjonen du har gitt for å foreta bestillinger og administrere bestillinger, lagres i opptil ti år. Dette skjer på grunn av våre juridiske forpliktelser for forbrukervern, dine rettigheter i EU og nasjonal forbrukervernlovgivning, og vår etablering av eller forsvar av andre juridisk fremsatte krav.

Opptak av telefonsamtaler til kundeservice blir lagret i tre måneder.

10. Endringer i denne erklæringen

Vi oppdaterer eller endrer fra tid til annen denne personvernerklæringen grunnet endringer i vår praksis, juridisk praksis eller lovgivning. En oppdatert versjon kommer alltid til å være tilgjengelig via våre nettsteder.

11. Personvernombud. Klager

Norwegian og Reward har utnevnt et personvernombud («DPO») i henhold til GDPR. Personvernombudet er vårt kontaktpunkt med lovgivere og rådfører vår gruppe og våre ansatte om databehandling. Personvernombudet kan også hjelpe deg å fremme dine rettigheter under GDPR. Send spørsmål til:

Data Protection Officer, Norwegian Air Shuttle ASA
Postboks 115
1330 Fornebu.

Du kan kontakte oss dersom du mener at vi behandler dine personopplysninger i strid med denne personvernerklæringen eller utenfor hva EU og nasjonal lovgivning tillater.

Dersom du er europeisk statsborger, kan du også ha rett til å fremme en klage hos din lokale personvernmyndighet. Som norske foretak er vi underlagt det norske Datatilsynet, https://www.datatilsynet.no/.