Husk å forsikre billetten din mot uventet sykdom; det kan komme godt med.
Slik fungerer Avbestillingsbeskyttelse
Hvis du har bestilt Avbestillingsbeskyttelse, får du billetten refundert hvis du ikke kan reise dersom du selv eller noen i din nærmeste familie blir syk.
- Avbestillingsbeskyttelse kan kun kjøpes på nett når du bestiller billetten, og kan ikke legges til en eksisterende bestilling.
- Billetten din må være avbestilt via Mine reiser eller per telefon senest 30 minutter før opprinnelig avgangstid.
- En person i bestillingen blir syk: Du må forevise original legeerklæring dersom du vil kreve refusjon.
- Sykdom i nær familie: Du må forevise original legeerklæring og dokumentasjon på familieforhold dersom du vil kreve refusjon.
- COVID-19 relatert: Hvis du har testet positivt for covid-19 eller du er satt i obligatorisk karantene og ikke kan reise, må du fremvise en orginal legeerklæring som viser det positive resultatet eller offisiell dokumentasjon som angir karantenekravet ditt.
Vi aksepterer legeerklæring på følgende språk: engelsk, norsk, svensk, dansk, finsk, spansk, fransk, tysk og italiensk.
-
Avbestillingsbeskyttelse
Du kan forsikre billetten mot uventet sykdom for 109 NOK (innenlands) eller 119 NOK (internasjonal) per person, per bestilling.
Hva vi dekker
- Vi refunderer billetten ved akutt sykdom eller død hos en av passasjerene som er oppført i bestillingen.
- Vi refunderer billetten ved akutt sykdom eller død i nærmeste familie til en av passasjerene i bestillingen. Med «nærmeste familie» mener vi ektefelle/registrert partner, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre, søsken, besteforeldre, stefamilie (foreldre, barn, søsken), adoptivbarn, fosterbarn, oldeforeldre, onkel/tante og niese/nevø.
- Vi dekker avbestilling grunnet alvorlige komplikasjoner ved graviditet fram til 4 uker før termin.
Hva vi ikke dekker
- Vi dekker ikke kjøp av tilleggstjenester hos partnerne våre, slik som hotell, leiebil og aktiviteter, med mindre de er del av en Norwegian Holidays-pakke som er bestilt sammen med Avbestillingsbeskyttelse.
- Vi dekker ikke avbestillinger som foretas fordi du ikke lenger har grunn til å reise.
- Vi har ikke mulighet til å refundere kostnadene for Avbestillingsbeskyttelse.
Vi dekker ikke avbestillinger som foretas av følgende medisinske grunner:
- undersøkelse, behandling og/eller sykehusinnleggelse som var planlagt før du bestilte billetten
- frivillig operasjon
Krev refusjon
For å kreve refusjon må du:
- Reisen må avbestilles umiddelbart etter at hindringen har inntruffet og før reisens start. Dokumenter må sendes innen en måned etter kansellering av billetten.
- send oss original legeerklæring fra legen din som beskriver sykdommen for den gjeldende reiseperioden
- sende oss dokumentasjon på familieforhold (hvis relevant)
Så snart vi mottar denne dokumentasjonen, overfører vi pengene til kortet som ble brukt ved bestilling.
Send inn krav om refusjon på nett
Nå som du vet hva du skal gjøre, kan du sende inn krav om refusjon på nett.